Zamknij

Rozciąganie - kluczowa forma aktywności fizycznej?

13.45, 13.01.2023 . Aktualizacja: 13.45, 13.01.2023
Skomentuj

Rozciąganie ciała jest formą aktywności fizycznej, która powinna stanowić nieodzowną część każdego treningu. Mimo wielu korzyści dla ciała i umysłu, jakie niesie stretching, wiele osób rezygnuje z jego wykonania, czego konsekwencją jest utrata mobilności aparatu ruchu i odczuwanie bólów mięśniowych. Co warto wiedzieć o rozciąganiu? Czy ta część treningu faktycznie jest kluczową formą aktywności fizycznej?

Czym właściwie jest rozciąganie?

Podejmowanie różnorodnej aktywności fizycznej jest coraz częściej spotykane w społeczeństwie. Regularne uprawianie sportu przynosi wiele korzyści dla ciała oraz zdrowia, a układając własny plan treningowy, warto w nim uwzględnić rozciąganie. Inaczej nazywane stretchingiem, jest ono elementem treningu, który pozytywnie wpływa na rozwój i funkcjonowanie całego aparatu ruchu, czyli mięśni, stawów oraz więzadeł. Główną korzyścią wynikającą z rozciągania ciała jest rozluźnianie mięśni po intensywnym wysiłku, niemniej jednak, stretching może stanowić również samodzielną jednostkę treningową w postaci jogi czy pilatesu.

Ćwiczenia rozciągające, których przykłady można obejrzeć na: https://www.mediaexpert.pl/lp,atlas-cwiczen-rozciaganie, wpływają na mobilność ciała oraz ruchomość stawów. Dobrze wykonany stretching warunkuje właściwy odpoczynek organizmu po treningu, a także wpływa na przyspieszenie regeneracji nadwyrężonych w trakcie intensywnego wysiłku włókien mięśniowych. 

Jak wykonać rozciąganie po treningu?

Rozciąganie ciała po treningu polega na wykonaniu wielostawowych ćwiczeń o charakterze mobilizacyjnym, oddechowym, rozluźniającym oraz rozciągającym. W stretchingu można wykorzystać zarówno elementy klasycznego rozciągania włókien mięśniowych, jak i ćwiczeń pochodzących z jogi i pilatesu. Intensywność rozciągania powinna być dopasowana do stopnia zaawansowania osoby wykonującej ćwiczenia, a każde kolejne ruchy będą sprawiały mniej trudności.

Najlepszym momentem na wykonanie rozciągania jest moment zakończenia treningu właściwego. Pierwszy krok powinno stanowić wyrównanie i uspokojenie oddechu osoby ćwiczącej, a także spowolnienie pulsu do właściwego poziomu. Rozciąganie zwykle trwa około piętnastu minut, a ćwiczenia należy dobierać, tak by pracowały mięśnie i stawy biorące udział we właściwej części wybranej aktywności fizycznej. Każdy ruch warto wykonywać starannie, dokładnie i bez pośpiechu, co wpłynie na jakość oraz efektywność stretchingu.

Jakie korzyści przynosi rozciąganie ciała po treningu?

Rozciąganie ciała jest formą aktywności, która zalecana jest osobom trenującym, jak i wszystkim, którzy prowadzą siedzący, pasywny tryb życia. Główną przyczyną unikania stretchingu po treningu właściwym jest uczucie zmęczenia i braku sił, a także konieczność szybkiego powrotu do codziennych obowiązków. Regularne rozciąganie ciała i uważne wykonywanie tego typu ćwiczeń przynosi wiele korzyści dla organizmu, do których należą:

  • szybka regeneracja układu ruchu po intensywnym treningu,
  • unikanie tak zwanych zakwasów, czyli silnej boleści mięśniowej,
  • poprawa odżywienia mięśni, dzięki zwiększeniu dopływu krwi do ich komórek,
  • usprawnienie elastyczności mięśni oraz więzadeł, a także poprawa ruchomości aparatu stawowego,
  • zminimalizowanie ryzyka rozwoju kontuzji i przyspieszenia zużywania się stawów,
  • wprowadzenie ciała i umysłu w stan wyciszenia i relaksacji,
  • utrzymanie długofalowej sprawności ciała,
  • poprawa wyglądu sylwetki i postawy.

Rozciąganie ciała i wykonywanie ćwiczeń stretchingowych przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Dodatkowo, ich niewątpliwą zaletą jest poprawianie codziennego samopoczucia, co wpływa na stan i kondycję psychiki. 

(artykuł sponsorowany)
 
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%